Tuesday 3 January 2017

Ventriculomegaly?

Ventriculomegaly?
Otak dan saraf tunjang dilindungi cecair pelindung yang dipanggil cerebrospinal fluid (CSF). Terdapat ruang dalam otak (ventrikel) yang juga dipenuhi dengan CSF.
Dalam otak janin yang sihat, ventrikel adalah bersaiz kira-kira 10 milimeter lebar. Walau bagaimanapun, CSF boleh menjadi terperangkap di dalam ruang, menyebabkan mereka tumbuh semakin besar.
Ventriculomegaly adalah ruang ventricle yang lebih besar daripada biasa yang boleh dilihat dari ultrasound scan.
Adakah terdapat sebarang komplikasi kesihatan yang berkaitan dengan ventriculomegaly?
Hidrosefalus adalah masalah utama yang berkaitan dengan ventriculomegaly. Hidrosefalus berlaku apabila CSF semakin banyak di dalam ventrikel otak, menyebabkan ventricle menjadi semakin besar.
Macrocrania Benignadalah satu keadaan yang lebih biasa di mana bayi boleh mempunyai ventriculomegaly ringan dan kepala yang besar, tetapi bukan hydrocephalus. Biasanya ia tidak memerlukan rawatan.
Apa yang menyebabkan ventriculomegaly?
Ventrikel terbina pada awal kehamilan dan boleh dilihat pada ultrasound pranatal pada trimester kedua, pada kira-kira minggu ke-15.
Antara faktor berlakunya ventriculomegaly:-
1. masalah yang menghalang cecair CSF dari beredar dan diserap secara normal, yang menyebabkan cecair untuk beransur-ansur terkumpul di dalam ventrikel - keadaan yang dikenali sebagai hidrosefalus.
2. ketidakseimbangan diri mengehadkan kecil dalam peredaran cecair dan penyerapan yang menjadi pampasan
3. kecacatan dalam perkembangan otak
4. kerosakan atau kehilangan tisu otak
Skill dan pemerhatian yang tajam sangat diperlukan semasa scan dilakukan untuk mengesan ventriculomegaly. Sekiranya dapat dikesan, rawatan awal dapat dilakukan selepas bayi dilakukan. Bukan selepas simptoms teruk dapat dikesan selepas beberapa bulan dilahirkan.
Inilah salah satu kebaikan kenapa detail scan perlu dilakukan.
Call/whatsapp 03-42663686/011-52300300

No comments:

Post a Comment