Tuesday 18 April 2017

Kopi dan mengandung?



Ramai ibu-ibu yang gemarkan kopi kan? Tetapi kalau mengandung, boleh ke nak minum kopi selalu?

Bila terbayang bau haruman kopi, keenakan espresso dan cappucino, hmmm memang boleh jadi tak tenteram duduk kalau tak dapat minum kan?

Tapi bila dah mengandung ni, boleh ke nak minum kopi macam sebelum mengandung? Nak jugak la lepak-lepak kat cafe untuk borak-borak dgn kawan lepas kerja sambil minum kopi.

Sebenarnya, semasa mengandung, pengambilan caffein secara berlebihan adalah sangat tidak digalakkan. Namun pengambilan kurang dari 200 mg caffein sehari adalah selamat. 200 mg caffein ni lebih kurang dua cawan besar kopi atau empat cawan kecil kopi atau lima tin minuman kola sehari.

So still selamat la kalau setakat nak lepak borak-borak sambil minum secawan dua kopi.

Tapi kan, kenapa kopi ni berbahaya kepada kandungan?

Ini kerana caffein yang terdapat dalam kopi adalah sejenis perangsang (stimulant) yang boleh memberi kesan kepada fungsi badan kita. Ia akan menyebabkan kita lebih fokus, segar dan bertenaga namun menyebabkan sukar tidur, jantung berdenyut lebih laju dan juga bersifat duiretik, iaitu menyebabkan kerap kencing. Caffein yang terlalu banyak dalam sistem darah boleh melepasi placenta dan pergi kepada bayi dalam kandungan dan boleh menyebabkan effect yang sama seperti ibunya. baby akan terlalu aktif dan jantung terlalu laju. Caffein juga dikaitkan dengan keguguran pada trimester pertama. Jadi pada peringkat awal kandungan tu, kalau boleh, elakkan la caffein ya.

Jadi, kalau terasa tak boleh nak tinggalkan kopi semasa mengandung, boleh teruskan minum kopi, tetapi pada kadar yang lebih sedikit dari biasa. Sebelum 12 minggu, kalau boleh elakkan terus, selepas itu cuba kurangkan tidak melebihi 200 mg caffein sehari.

Semoga bermanfaat.

Poliklinik Az-zaara
Pusat Penjagaan Antenatal Pilihan Anda
03-42663686/011-52300300
Image may contain: coffee, coffee cup and drink

No comments:

Post a Comment